Loading...

Dr. Irena Ateljević: Istraživanje imidža kaže da smo prelijepi

22.11.2012
UHPA
Podijeli
Pošalji na mail

Članak je uspješno poslan na upisanu adresu.

Greška prilikom slanja, molimo pokušajte ponovo.

Povodom 20 godina UHPA-e i konferencije o održivosti razgovarali smo s dr. Irenom Ateljević s Instituta za turizam u Zagrebu

Gospođo Ateljević, što smatrate važnim i kako je moguće postići održivost u poslovanju putničkih agencija, a kako u cijelom turizmu? 

Danas u jednoj konkurenciji gdje svako mjesto, svaka država, svaka destinacija pokušava privući danas putnika i turistu uistinu je teško sebe izdvojiti ako slijedimo već ustaljene oblike i modele. Danas za biti uistinu konkurentan trebamo biti vizionarski, trebamo biti drugačiji, trebamo nešto ponuditi što još uopće ne postoji do sada, iako se već polako otkriva moram priznati, već po svijetu. I ono što bih ja htjela istaknuti za Hrvatsku jeste da budemo više odgovorni prema sebi, prema Planeti, prema mjestima u kojima živimo i na taj način možemo privući tog novog turistu koji danas u svijetu traži nešto drugačije nego što se dosad nudilo u dosadašnjem nekakvom modernom obliku turizma.

Imate veliko međunarodno iskustvo.

Mogu reći uistinu da sam puno proputovala - zadnjih 20 godina sam bila po cijeloj Planeti, od Brazila do Finske, do Ruande, do Indije, različitim sveučilištima, imala iskustvo sa različitim destinacijama i vidim uglavnom dva paralelna trenda. Ima jedan trend gdje ljudi idu na masovnost na industrijski oblik nekakav i turizma i načina življenja koji se sad pokazuje da je neodrživ, ali je još uvijek jako prisutan u mentalnim sklopovima ljudi i ima jedan vrlo ohrabrujući trend koji se pojavljuje, koji poziva na refleksiju, koji poziva da stanemo, koji poziva na to da razmislimo što radimo Planeti, što radimo sebi i kao takvim posljedicu za turističko poslovanje, a to je da počnemo gledati putovanje i turizam kao jedan katalizator koji može podići kvalitetu života na lokalnom nivou, katalizator edukacije, katalizator i ambasador mira, iscjeljivosti. Nama dolaze, u naše ruke, ljudi koji su iscrpljeni od svakodnevnog posla; mi imamo priliku da ih iscijelimo, da im damo nekakva drugačija iskustva, čak do toga da neki idu - a i takva je potražnja danas - da se transformiraju kroz taj proces putovanja i doživljaja neke druge destinacije. A ono što je postojala tendencija o tom nekakvom industrijskom obliku turizma je bila da proizvodimo nekakve pejzaže i oblike turizma koji su isti svugdje i onda više putnik nema nikakve osjećaje razlike da li je u Španjolskoj, da  li je u Floridi ili je negdje u Dubrovniku, i to trebamo učiti od svijeta koliko sada vodi prema tim nekim novim trendovima koji idu da se podiže svijest o tome što radimo sebi kao čovječanstvu u smislu nezdravog načina života kao posljedica za našu Planetu.

Dakle održivost.. što bi poručili Hrvatskoj i hrvatskim putničkim agencijama...

Mislim da Hrvatska sada ima izuzetno dobru poziciju da uistinu nešto napravi radikalno i drugačije u strategiji i u razvoju u pogledu na turizam. A razlog je taj što smo mi sretni što smo sačuvali naše prirodne ljepote. Tržišta koja smo napravili kroz Institut za turizam uglavnom ono što je izišlo kroz istraživanje imidža jeste da smo prelijepi, 'simply beautiful', to je bio najjači imidž u očima tržišta i to je ono što bi trebali iskoristiti, kao što je govorio zamjenik ministra da budemo 'nacionalni park Europe', da jesmo nacionalni park Europe. Znači,  imamo već jednu prirodnu ljepotu koja nas izdvaja jer se percipiramo kao jedna zemlja koja sebe nije pokvarila s pretjeranim oblicima masovnog turizma kao što je Turska, ili Španjolska i Grčka. Znači, to nam je prva prednost. Druga jeste da je sada trend u svijetu sve više što mi zovemo osviještenog putnika koji traži nešto drugačije, traži jedan lokalni doživljaj, traži uistinu jedan autentični dodir sa lokalnim stanovništvom koj ga neće promatrati kao novčanik koji hoda na nogama, jer to je onaj pristup u turizmu koji ubija; ljudi žele osjetiti da su im domaćini pristupili kao ljudima a ne samo kao novčanicima koje nose novac. I kada mi promijenimo taj jedan stav, taj jedan pogled na ljude da smo svi u stvari ljudi od krvi i mesa, a ne sa potencijalima samo da donese nam novac, to će nam na kraju donijeti više novca jer će se ti tipovi ljudi, turisti, i vraćati. I znači i za naše putničke agencije, što sam im sada dala i savjet na jedno pitanje predstavnice jedne agencije, kako doći do tog novog osviještenog turiste. Jeste da postoje određeni kanali, postoje ovi sada društveni mediji, postoje određeni kanali kroz koje se može fokusirano doći do tog novog turiste koji je već 25 posto u Europi i 25 posto u Americi, a već i u cijelome svijetu se ukazuje da taj trend sve više i više raste. To su ljudi koji su spremni platiti više za kompanije i usluge koje ne uzimaju samo sebi i samo žele gledati samo svoj profit nego vraćaju i natrag nešto i društvu, znači mnogo su društveno odgovorniji.

Vaši komentari