Loading...

Željko Trezner: UHPA je snaga koja donosi promjene

20.10.2013
UHPA
Podijeli
Pošalji na mail

Članak je uspješno poslan na upisanu adresu.

Greška prilikom slanja, molimo pokušajte ponovo.

Željko Trezner prije četiri godine postao je direktorom Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) koja je u tom razdoblju prošla značajne strukturne promjene te je promijenila strategiju djelovanja. Trezner ide po još jedan mandat na mjestu direktora UHPA-e, a u intervjuu za UHPA Stručnu reviju, koji prenosimo u cijelosti, osvrnuo se na provedene projekte te 'bez pardona' iznosi probleme emitivnih turističkih agencija

Razgovarala: Nikolina Plavčić

Foto: UHPA                            

Kao direktor UHPA-e djelujete već četiri godine. Kako gledate na godine iza Vas, što ste sve postigli i koje su se promjene desile od vašeg dolaska na mjesto direktora UHPA-e?

Ne mogu vjerovati da su ove četiri godine tako brzo prošle. Negdje u ovo vrijeme pred četiri godine nisam bio sasvim siguran donosim li dobru odluku za nastavak svoje karijere. Trebalo mi je dosta hrabrosti da preuzmem mjesto direktora Udruge nakon gospođe Maje Stanić koja je zaslužna za stabilan razvoj UHPA-e u prvih 18 godina. Sada vidim da nisam pogriješio. Promjene koje smo napravili u UHPA-i pozitivno utječu na razvoj cjelokupnog turizma u Hrvatskoj. Sjajan tim koji smo stvorili u uredu UHPA-e, pozitivna atmosfera među članovima Upravnog odbora i izvrsna suradnja koju imam s predsjednikom Borisom Žgombom glavni su razlozi zbog kojih sam prihvatio kandidaturu i za sljedeći mandat. Da u tome nisam uspio, otišao bih već vjerojatno na polovici prvog mandata. Tijekom prethodnih godina došlo je i do velikih promjena u poslovnom okruženju, ali to su bili izazovi koji su nas usmjeravali prema jednom cilju: kako pomoći našim članovima da se u njima bolje snađu. Stabilan rast broja članova koji je sada dosegnuo brojke koje UHPA nikada nije imala, govore da smo u tome izgleda bili uspješni. Od 213 članova na početku do 416  članova na kraju mandata dovoljno govori samo za sebe.

Koja su postignuća UHPA-e na koja ste najviše ponosni?

To je prije svega činjenica da je projekt Upoznaj Hrvatsku na kojem smo intenzivno radili zajedno s Ministarstvom turizma i Hrvatskom turističkom zajednicom predstavljen kao jedan od 20 primjera najbolje prakse u turizmu u Europskoj uniji. Sadržaj i ciljevi projekta usmjereni su prema rješavanju najvećih globalnih problema suvremenog turizma: sezonalnosti i prostorne koncentriranosti, a mi smo osmislili i proveli projekt koji može biti primjer drugima. Na to stvarno treba biti ponosan. Žao mi je samo što u protekle dvije godine nismo aktivnije radili s našim partnerima u projektu na otklanjanju uočenih manjkavosti i nastavku projekta. Međutim, nova podrška koja je dolazila od turističkih agencija i sustava turističkih zajednica pokazala je da je projekt u takvoj fazi da se više jednostavno ne može zaustaviti. Konačno, kroz projekt razvoja destinacijskih menadžment kompanija Hrvatske turističke zajednice na svojevrsni način nastavljamo tamo gdje smo s projektom Upoznaj Hrvatsku stali. S posebnim ponosom mogu istaknuti uspjeh u izgradnji ukupnih ljudskih i operativnih kapaciteta u uredu UHPA-e, a koji će nam omogućiti proaktivno povlačenje sredstava i sudjelovanje na EU projektima. To nije nešto što se može sada lako uočiti izvana, ali je ključni preduvjet za rad u budućnosti. Ti kapaciteti će nam omogućiti rad na opsežnijim i zahtjevnijim projektima. Možda će zvučati čudno, ali ono što smo na povlačenju sredstava EU napravili do sada bila je samo vježba. Ipak, niti jedna strukovna udruga u turizmu u Hrvatskoj nije do sada povukla sredstva za projekte vrijedne blizu milijun eura, čeka rezultate na natječajima za projekte vrijedne 3 milijuna i trenutno radi na dokumentaciji za natječaje vrijedne oko milijun eura.

Prema Vašem mišljenju, koji je budući smjer razvoja Udruge?

UHPA je definitivno vodeća strukovna udruga u turizmu u Hrvatskoj. Zato je veliko pitanje kako dalje razvijati Udrugu. Vidjeli smo različite modele u Europi, ali držim da s pozicije na kojoj se sada nalazimo treba promijeniti središnji koncept: od brige za agencije kao dijela hrvatskog turizma prema brizi za hrvatski turizam u kojem agencije zauzimaju važnu ulogu. Možda se na prvi pogled ne vidi o kakvoj se razlici radi, ali će ona svakako omogućiti daljnji razvoj UHPA-e. Ako smo vodeći, ne smijemo si dopustiti da taj položaj uskogrudno koristimo samo za parcijalne interese turističkih agencija. Agencije su ionako na vrhu vrijednosnog lanca turizma i ako bilo što ne funkcionira u turističkom sustavu, agencije su pogođene. Zato UHPA-u moramo dalje razvijati u skladu s tom činjenicom. Do koje će nas to organizacijske forme dovesti, to ćemo tek vidjeti. Međutim, u svakom slučaju morat ćemo sve više aktivnosti usmjeravati prema širim pitanjima razvoja i funkcioniranja turizma u Hrvatskoj, a onda kroz te aktivnosti osiguravati adekvatan položaj turističkih agencija, prije svega receptivnih.

Često se govori o viziji hrvatskog turizma 2020. godine. Gdje će, po Vama, biti UHPA 2020. godine?

Svakako ovisi o tome gdje će biti hrvatski turizam. Međutim, jedno je sigurno. UHPA će i dalje biti ona snaga koja će predvoditi promjene, korak po korak. To je i moja vizija UHPA-e u trenutku kada joj sigurno više neću biti direktor. U mandatu koji upravo završava, moja je misija bila stvaranje suvremene i aktivne strukovne udruge s kapacitetima koji se mogu nositi i s vrlo zahtjevnim projektima. U sljedećem mandatu za kojeg se nadam da ću dobiti povjerenje, to se treba dokazati. Potom će moja glavna misija biti na stvaranju uvjeta za dolazak novog vodstva i akviziciji novog kompetentnog direktora ili direktorice. U 2020. rezultati tima koji sada vodi UHPA-u neće se mjeriti po tome što smo napravili, nego po tome jesmo li osigurali adekvatne nasljednike.

Komentar, kako je utjecao ulazak Hrvatske u Europsku uniju na turističke agencije? Koje su prednosti, a koje mane te imate li poruku kako bi se zaposlenici agencija trebali ponašati u novom okruženju?

Ulazak u EU u komercijalnom smislu nije bio nikakav izazov. Naše agencije, i emitivne i receptivne odavno rade na europskom tržištu. Važnije pitanje je bilo koliko smo mi kao UHPA bili spremni za probleme koji su objektivno nastali. A to je pitanje vezano uz primjenu novih pravila oporezivanja, a uskoro će se pojaviti u području zaštite potrošača. Znam da će mnoge agencije tvrditi da nisu zadovoljne kako je prošla ta tranzicija, ali trebamo znati koje su drame nastale u nekim drugim europskim državama prilikom uvođenja posebnog postupka oporezivanja i koliko su dugo te drame trajale, a u nekim zemljama još uvijek traju. Usprkos kratkom roku kojeg smo imali na raspolaganju, posao na implementaciji posebnog postupka oporezivanja napravljen je efikasnije nego igdje u Europi. Posebno mogu pohvaliti izuzetnu razinu kooperativnosti Porezne uprave Ministarstva financija. Iako nismo sretni zbog sporosti u davanju odgovora na pitanja koje postavljamo, imamo apsolutno razumijevanje prema Poreznoj upravi zbog toga što su i mnoge turističke agencije koje si nisu dale dovoljno truda da adekvatno obrazuju svoje osoblje zatrpale Poreznu upravu s posve besmislenim pitanjima ili krajnje neprovedivim prijedlozima. Kada je u pitanju moja poruka zaposlenicima turističkih agencija i njihove prilagodbe novinama koje nas još čekaju, postoje samo tri područja na koje se trebaju fokusirati: obrazovanje, obrazovanje, obrazovanje. Obrazovanje koje im je do sada promaklo, obrazovanje koje im je trenutno potrebno i obrazovanje koje moraju planirati do kraja radnog vijeka. Tko to nije shvatio, uskoro će ga pregaziti nova, već sada bolje obrazovana i na cjeloživotno obrazovanje usmjerena generacija novih radnika.

Gdje sve vidite priliku za poslovanje i uspjeh naših agencija?

I na kraju mandata ću ponoviti isto što sam rekao i na početku. Priliku za uspješno poslovanje imaju prvenstveno receptivne turističke agencije i to posebice one koje će poslovati kao destinacijske menadžment kompanije. Iskreno mi je žao što su se moja predviđanja i ostvarila. Velik broj emitivnih agencija je u međuvremenu ili propao ili ima ozbiljnih problema u svojem poslovanju. Nisu to bile samo male agencije, u stečaju je završio i brand kao što je bio Generalturist. U narednih nekoliko godina za emitivne agencije vidim još gore uvjete poslovanja. Povećanje dostupnosti informacija i razvoj tehnologija za komuniciranje izbacit će iz igre većinu preostalih posrednika. Zbog malog, krizom iscrpljenog tržišta s vrlo specifičnim navikama putovanja samo rijetki organizatori putovanja će preživjeti. Vrlo loše prognoze imam i za agencije koje se bave golim posredovanjem u pružanju usluga smještaja u domaćinstvima. Ukoliko ne dođe do strukturnih promjena u načinu rada građana koji pružaju usluge smještaja tako da ih se usmjeri prema receptivnim agencijama, mnoge male agencije koje se danas bave posredovanjem postupno će odumirati. Jednostavno neće izdržati pritisak većih igrača s ozbiljnim ICT alatima koje si mali neće moći priuštiti. Ukoliko naši kreatori turističke politike dopuste, izgubit će se izuzetno vrijedan resurs koji bi mogao omogućiti brzo podizanje razine kvalitete pružanju usluga u domaćinstvima. Zato vidim samo dva područja za rast u agencijskom poslovanju u Hrvatskoj: razvoj novih proizvoda za tržište posebnih interesa i poslovanje u konceptu DMC-a – što je rješenje za male, ili ozbiljan rad na konsolidaciji osnovnih elemenata ponude na principima ekonomije obujma, a što će kao inbound konsolidatorima uspjeti svega nekolicini najvećih agencija u Hrvatskoj.

Koje su osobe najviše utjecale na vaš profesionalni put?

Mogao bih naravno nabrojati velik broj osoba koje su snažno utjecale na moju karijeru. Međutim, osim moje supruge ne postoji osoba koja je tako intenzivno, tako svakodnevno i tako dugo utjecala na moj profesionalni razvoj. Ako se ovo što sam postigao može zvati uspjehom, onda ga najviše dugujem upravo njoj. S njom sam dijelio sve dvojbe, sve teške odluke, sve trenutke zadovoljstva u uspjehu i rasprave o uzrocima neuspjeha. Možda nekom ovo zvuči patetično, ali to jest tako. Do mojeg dolaska u UHPA-u gradeći naše obiteljsko poduzeće i podižući našu djecu, dijelili smo svaki trenutak poslovnog i privatnog života punih 24 sata svih 365 dana preko dvadeset godina. Cijelo vrijeme osjećam kao da me je moja obitelj samo posudila UHPA-i na neko vrijeme.

Za kraj, možete li nam kazati kako ste se počeli baviti turizmom i agencijskim poslovanjem? Kamo volite putovati i čime se bavite u slobodno vrijeme?

Svoja prva iskustva u turizmu stekao sam u Ferijalnom savezu. Počeo sam raditi kao turistički pratitelj u vrijeme kada su se otvorile prve privatne turističke agencije u tadašnjoj državi, pa nisam propustio priliku da početkom 1991. osnujem i vlastitu. Turističku agenciju Ferial supruga i ja vodili smo sve do njenog povezivanja s adriatica.net sustavom. Počeli smo sami u malom iznajmljenom prostoru, a dogurali smo do 14 zaposlenih u 4 vlastita poslovna prostora na prestižnim lokacijama. Budući smo redovito ostvarivali godišnje stope rasta od preko 25%, kolegama nije bilo jasno zašto smo se odlučili na prodaju agencijskog poslovanja 2005. godine. Već tada sam uvidio ranjivost domaćih emitivnih agencija i kada smo procijenili da bez velikog napora nećemo moći u budućnosti ostvarivati stope rasta kojima bismo bili zadovoljni, odlučili smo se za prodaju. To je bila hladna, proračunata poslovna odluka. Poslije se pokazalo da u konzultantskim poslovima i kao predavač na visokoj školi još više uživam, a do dolaska u UHPA-u imao sam i više vremena za obitelj. Što se putovanja tiče, više ne spavam dobro u hotelima i nemam više onaj žar koji me pokreće u istraživanje nepoznatog pa putujem kad moram. Proputovao sam uzduž i poprijeko cijelu Europu pa su mi i neke destinacije u kojima nisam bio, nekako već viđene. Postao sam pravi psihocentrik kada su putovanja u pitanju: osim ljetnog odmora na Rabu, veseli me jedino odlazak na skijanje i to najčešće na isto skijalište. Slobodnog vremena baš i nemam. Da ga nađem, proveo bih ga čitajući i pišući.

Vaši komentari